Persbericht bewegend leren

Bruisend seminar brengt leerkrachten in beweging

Hoe kun je de positieve energie van meer bewegen inzetten in het onderwijs? Rond die vraag kregen ruim honderdtwintig leerkrachten, directeuren en andere belangstellenden, voornamelijk uit het basisonderwijs, op dinsdag 10 november een bruisend programma aangeboden in Wijchen (Gelderland).

Het seminar ‘Bewegend leren, beter leren’, georganiseerd door EromesMarko, BCO Onderwijsadvies en Innofun bood een afwisselend programma met lezingen, workshops en een playground, waar een aantal educatieve beweeggames gespeeld kon worden. Het thema was extra actueel, door een recente publicatie over onderzoek door het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen.

Om je as

Dr. Kees Vreugdenhil verzorgde de aftrap van het seminar met een keynote waarin het effect van bewegen op het brein centraal stond. Volgens Vreugdenhil hebben vooral de wat moeilijker lerende kinderen baat bij meer beweging; voor alle kinderen en jongeren geldt dat spelen een positief effect heeft op het leren. Vreugdenhil benadrukte dat leerlingen echt niet de hele dag hoeven te springen en te rennen. Kleine bewegingen hebben al een positief effect: schrijven met de hand, objecten aanwijzen of even opstaan en een keer om je as draaien.

Werkvormen

In veel workshops stonden praktische werkvormen centraal. Zo konden deelnemers bij leerkracht Ellen Vos kennismaken met het spel ‘Taaltwister’, waarbij leerlingen handen en voeten moeten plaatsen op zelfstandige of bijvoeglijke naamwoorden. Niels Holleboom en Joris te Molder lietendeelnemers het effect ervaren van cognitief bezig zijn, terwijl je rustig trapt op een hometrainer. Voor de Engelse les gaf Lauren Salomons praktische tips voor meer beweging in de klas. Carla Scholten van Embedded Fitness liet de deelnemers kennis maken met de MaKeyMaKey, een apparaatje waarmee je zelf een dansmat kunt maken om een (educatief) spel mee te besturen. Nieuwe werkvormen bedenken kon in de Ideeënbus van Erno Mijland, waarin deelnemers een combinatie moesten maken met drie willekeurige trefwoorden: een stukje lesinhoud, een beweging en een voorwerp.

Masterclass

Er was veel belangstelling voor dr. Branton Shearer die het seminar een internationaal tintje gaf met een Engelstalige sessie over meervoudige intelligenties. Mat Custers en Noud de Ponti verzorgden een sessie over beweging in je team en Kim Nouwens ging met de deelnemers in gesprek over hoe je een beweegvriendelijk lokaal inricht.

Facebook

Aan het einde van het programma lanceerde initiatiefnemer van het seminar en dagvoorzitter Erno Mijland een Facebook-groep (http://tinyurl.com/bewegenfb) waarin de deelnemers en andere belangstellenden voor het thema bewegend leren kennis, ervaringen en ideeën kunnen delen. Daarnaast is er een bronnenbank beschikbaar op http://justpaste.it/bewegendleren. Hier vinden belangstellenden artikelen, filmpjes en links naar relevante websites. Via de hashtag #bewegendleren op Twitter zijn foto’s van en reacties op het seminar terug te vinden.

Deze inhoud is geblokkeerd. Accepteer cookies om de inhoud te bekijken.

Deze website maakt gebruik van cookies om de website goed te laten functioneren. Klik op de knop 'Accepteren' of scroll naar beneden om akkoord te gaan.