Inclusie en respect als voorbereiding op de huidige samenleving
Aansluiten op de visie
Op openbare basisschool De Griffioen is iedereen welkom, ongeacht afkomst, godsdienstige, levensbeschouwelijke of maatschappelijke achtergrond. Onder meer door lesonderwerpen van alle verschillende kanten te belichten biedt De Griffioen iedere leerling een veilige, vertrouwde en sfeervolle omgeving om te leren leren, leren werken en leren spelen, zowel zelfstandig als in teamverband. Wij zijn trots op te hebben mogen bijdragen aan deze omgeving door met De Griffioen en FLOHW deze visie om te zetten in een passende nieuwe inrichting.
Leerpleinen
De leerpleinen moesten een plek worden om tegelijk te kunnen werken, spelen en ontspannen. Dit is gerealiseerd met veel groen en opstellingen die meer privacy bieden bij de klassen, zoals verschillende speel-, samenwerkings- of concentratiewerkhoekjes. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van een grote variatie in meubelopstellingen, van gestoffeerde wandbanken (al dan niet in een Domu-huisje) en de Elements-elementen rond de plantenbakken tot de stoere Industrial-kar met Scool-krukken. En wat te denken van de zeshoekige Honey-elementen, waarmee de kinderen gezamenlijk steeds een nieuw eigen landschap kunnen creëren? In zowel de gangen als op de leerpleinen hebben de leerlingen de mogelijkheid om meubilair te kiezen dat past bij hun activiteit, van inspanning tot ontspanning. Zo doen deze ruimtes denken aan een tuin- of parkomgeving, met optimale keuzevrijheid en voor ieder wat wils.
Klaslokalen
De inrichting van de klaslokalen is voor de onderbouw ruimtelijk en licht en voor de midden-/bovenbouw uitnodigend, warm en sfeervol gehouden. De basis met Gripz-leerlingsetjes is traditioneel van opzet, waarbij de DeKring-opstellingen extra mogelijkheden bieden voor het geven van (verlengde) instructie. Onder meer door inzet van de Gripz Flex-stoel in de midden- en bovenbouw is er een op-één-hoogteconcept gerealiseerd, waarbij alle leerlingen werken aan een tafel van dezelfde hoogte. Dit bevordert het gevoel van gelijkwaardigheid, het samenwerken en de visuele rust in de ruimte en is voor de school als zeer positief ervaren. In het onderbouwlokaal is de Level-kast met trapgevel van circulair PET-vilt een ware eyecatcher geworden.
Huiskamer
Ten slotte hebben we de ‘huiskamer’ van de school ingericht. Naast dat zich hier de keuken bevindt, vinden er uiteenlopende activiteiten plaats. Daarom was een verwelkomende sfeer hier belangrijk en die is hier gerealiseerd met het gebruik van warme kleuren. Daarnaast bestond hier de wens naar een grote mate van flexibiliteit. Hierin hebben wij voorzien met verrijdbare Luma-tafels. Hiermee zijn verschillende opstellingen te vormen, maar ze kunnen ook eenvoudig als één grote tafel worden ingezet en net zo gemakkelijk uit de ruimte worden verwijderd. De grote kastenwandopstelling voorziet in voldoende opbergmogelijkheid.
Overige elementen
Als finishing touch is de inrichting aangevuld met diverse accessoires, kleden en planten. Deze tillen de nieuwe inrichting naar een nóg hoger niveau, waardoor deze door door zowel de leerkrachten als de leerlingen en de ouders als zeer positief wordt ervaren. Het realiseren van deze inrichting doen we natuurlijk niet alleen; voor het omzetten van de schoolvisie in een concrete inrichting hebben we, naast het team van De Griffioen, samengewerkt met Milou Knippen van huisvestingsbureau FLOHW.