J.H. Donnerschool leert verantwoordelijkheid aan met Levo stoel
Bij Eromesmarko zijn we trots op onze Levo stoel, omdat dit model de flexibele indeling van lokalen ondersteunt en een goede ergonomische zit voor ieder kind mogelijk maakt. Daarbij vinden wij het een pluspunt dat iedere leerling gebruik kan maken van alle aanwezige stoelen. Maar op bezoek bij de J.H. Donnerschool kwamen we er tot onze verrassing achter dat het tegenovergestelde ook tot de mogelijkheden behoort!
De J.H. Donnerschool is er voor leerlingen van 4 tot 20 jaar die door speciale sociaal-emotionele en/of onderwijsbehoeften in het regulier onderwijs niet tot hun recht komen. Door extra stabiliteit en ondersteuning te bieden zorgt deze school voor een omgeving en aanpak waarin deze leerlingen toch hun volledige potentieel kunnen bereiken. Eromesmarko heeft de J.H. Donnerschool met veel plezier ondersteund bij de herinrichting van de locatie in het Gelderse dorp De Glind. Hierbij is er een belangrijke rol weggelegd voor onze nieuwste leerlingstoel ‘Levo’. Na afloop van het inrichtingsproces spraken we hierover met twee leerkrachten die zelf ook bij het proces betrokken zijn geweest: juf Daphne van groep 5 en meester Jaco van groep 7.
Betrokkenheid
Beide leraren geven aan dat zij het gevoel hebben dat Eromesmarko het team nauw heeft betrokken bij het inrichtingsproces, door eerst op locatie te komen kijken en voorbeelden te tonen van de mogelijkheden. Vervolgens is er een werkgroep op bezoek geweest bij Eromesmarko om alles in het echt te kunnen zien. Hier maakte Jaco deel van uit: “We zijn daar erg gastvrij ontvangen en hebben alle mogelijkheden besproken. Zo hebben we als team besloten wat we graag in het ontwerp terug wilden zien. Dan is het nogal een proces om alle meningen mee te nemen, maar ik heb begrepen dat wij als school behoorlijk gemakkelijk tot een beslissing zijn kunnen komen!”
Visie
De J.H. Donnerschool hanteert dezelfde leerroutes als in het regulier onderwijs en ook de toetsen zijn vergelijkbaar. Het verschil zit in de extra aandacht die wordt geschonken aan de behoeftes van ieder individueel kind. Hierbij haalt Jaco de kernwaardes van de school aan: stabiliteit, betrouwbaar en toekomstgericht. Er was behoefte aan een interieur dat minstens zo flexibel is, vertelt Daphne: “Heel lang heeft ieder lokaal dezelfde opstelling gehad en zag alles er hetzelfde uit. Nu is ieder lokaal een beetje anders. Ik vind dat heel fijn omdat alle leerlingen verschillend zijn en ik door het flexibele interieur iedere leerling een plekje kan geven dat aansluit op diens specifieke wensen.”
Keuze voor de Levo
Bij deze visie van flexibiliteit en maatwerk sluit de Levo goed aan, vindt Daphne. “We hadden met het oude meubilair soms dat kinderen te hoog of te laag zaten en dan moest je uit een ander lokaal een andere stoel toveren. Nu kan je met één handomdraai bijvoorbeeld het zitvlak naar voor of achter zetten zodat ze weer goed zitten.”
Daarnaast zet de J.H. Donnerschool de Levo nog op een andere manier in: “Alle leerlingen krijgen een eigen stoel met hun naam erop gestickerd, waar ze hun hele schoolloopbaan mee moeten doen”, legt Daphne uit. Jaco vult aan: “Dat vonden wij ook het mooie: door deze koppeling van leerling met stoel leer je de kinderen eigen verantwoordelijkheid en dat ze zuinig moeten zijn op hun spullen.”
Doorslaggevend in de keuze voor de Levo bleken het bezoek aan Eromesmarko waarbij alle mogelijkheden werden getoond en toegelicht en de proefplaatsing waarbij iedereen het zelf kon ervaren. Hierbij werd voornamelijk het feit dat de stoel door de gehele schoolloopbaan inzetbaar was en de mooie vormgeving als positief ervaren, geeft Jaco aan.