Open inrichting en betrokkenheid leerlingen
Theresianum Mainz
Na een traject van 3 jaar zijn wij trots om het eindresultaat van de verbouwing van Theresianum Mainz te kunnen tonen. Niet alleen is het ronde split-level gebouw uniek, de nieuwe inrichting is minstens net zo bijzonder geworden. Dit komt gedeeltelijk door de keuze van de schoolleiding om veel wanden te verwijderen, waardoor er op iedere halve verdieping grote open ruimtes gecreëerd zijn. Over het nieuwe, toekomstbestendige schoolconcept zegt schoolleider Stefan Caspari het volgende:
“Wie sieht eigentlich Lernen in 30 Jahren aus? Wir wissen es auch nicht! Aber ausgehend von dieser Frage hat das Theresianum neue Lernräume und Lernlandschaften gestaltet, die verschiedene Formen des Lernens möglich macht. Es handelt sich um ein Raumkonzept zum Weiter-Denken und mit Potenzial für eine ungewisse Zukunft.”
De leerlingen hebben echter ook een belangrijke rol gespeeld bij het nieuwe inrichtingsontwerp; inspiratiesessies, waarbij de scholieren in groepsverband betrokken werden, hebben geleid tot een aantal maatproducten die naadloos aansluiten op het flexibele, open ontwerp van de schoollocatie.
Dit project is gerealiseerd in samenwerking met Flex-I.
Licht en ruim opgezet
Mediatheek
Boven de mediatheek, waar wij onder meer Kiva-stoelen en barkrukken, coupebanken, verschillende hoogten Luma-kolomtafels en Level-kasten hebben ingezet, bevindt zich de voormalige seminarie. Hier zijn nu de schoolleiding, de stafruimtes en de lerarenkamers gevestigd.
Ontspanning en spel
Schülercafé
Met het Schülercafé is er een ruimte gecreëerd waar de ouderejaars leerlingen hun eigen ruimte hebben om te ontspannen. Naast veel plekken als coupézitjes waar zij zich kunnen terugtrekken is hier ook spelmeubilair zoals een tafelvoetbaltafel te vinden.
Speciaal op maat gemaakt
Binaslokalen
Speciaal voor de technisch onderwijsruimten van Theresianum hebben wij onze kasten aangepast om dienst te kunnen doen als laboratoriummeubilair, bijvoorbeeld door ze te voorzien van glazen deuren.
Voor de jongste leerlingen
Nieuwe verdieping
Bovenop het gebouw is een compleet nieuwe verdieping geplaatst, waar de jongste leerlingen (10-11 jaar) een eigen plaats krijgen. Deze ruimte wordt ingericht met onze Lola-tafels en Levo-stoelen.
Het concept van Theresianum bestaat eruit dat de leerlingen gedurende hun schooltijd steeds verder door het gebouw afzakken. Daarbij hebben ze iedere 2 jaar een vaste halve verdieping, ofwel cluster, tot hun beschikking totdat ze op de begane grond als aankomend student de school verlaten.
Vaste individuele opbergruimte
Lockerkasten
In dit cluster op een lagere verdieping ziet u lockerkasten die onopvallend zijn weggewerkt tegen de achterwand. Gedurende de 2 jaar die de leerlingen op deze halve verdieping doorbrengen heeft ieder hier een eigen afsluitbaar vak dat te openen is met de studentenpas die ze ook gebruiken voor hun lunch en het kopieerapparaat.
Boven de afsluitbare vakken voor leerlingen is een rij open vakken die vrij gebruikt kunnen worden. Daarboven bevindt zich de opbergruimte voor de lerarenmaterialen. In totaal hebben wij met onze partners De Lockerfabriek en Vecos ongeveer 1200 vakken geleverd.
Overzicht en werkruimte voor de leraren
Lehrerstutzpunkt
Elk cluster heeft een eigen domicilie, waar de leraren de mogelijkheid hebben om de pauze door te brengen of te werken. Doordat dit punt met onze weggewerkte podiumelementen verhoogd is, hebben de leraren in deze eigen ruimte toch goed overzicht over de gehele open ruimte.
Zichtbare constructie en indeling
Trappenhuis
Een blik op het trappenhuis toont de bijzondere gebouwindeling met halve verdiepingen. Nog unieker wordt het als u zich realiseert dat bijna de gehele constructie van dit architectonische wonder steunt op de dunne pilaar in het midden van de ruimte.
Waar deze binnenste ring van het gebouw voorheen bestond uit losse klaslokalen, is er nu gekozen voor een mooie open indeling die de bijzondere constructie van het gebouw optimaal toont.
Flexibele inrichting
Mountaintops
Een bijzonder onderdeel van de inrichting bestaat uit deze banken, die speciaal voor Theresianum zijn ontworpen door onze partner Van Aagten. Deze elementen zijn een voorbeeld van ontwerp dat is voortgekomen uit de brainstormsessies met de leerlingen en ze zijn gebaseerd op het ontwerpprincipe van ‘mountaintops’ en ‘waterholes’. Deze banken doen als ‘mountaintops’ dienst als meubel waar de kinderen niet alleen op kunnen zitten maar ook op kunnen spelen en overheen kunnen klimmen. Daarnaast dienen deze zitelementen ook een praktisch doel: bij afwezigheid van traditionele gangen kunnen ze gemakkelijk worden ingezet om vluchtwegen aan te geven en vrij te maken.
Variatie en flexibiliteit
Restaurant
In deze mensa wordt voor de kinderen eten geleverd uit de professionele keuken die in het pand zelf aanwezig is. Met onze Take a Break-picknicktafel, hoge en lage Luma-kolomtafels, en verschillende hoge en lage zitmogelijkheden is er een bijzonder gevarieerde ruimte gecreëerd.
De Finn-stoelen, waarvan de leerlingen overigens zonder invloed van de schooleiding de kleurstelling hebben bepaald, kunnen bij grotere bijeenkomsten als de seizoensopening en gezamenlijke kerkdiensten bijgeplaatst worden in de aula. Zo kan de capaciteit van deze ruimte van 600 zitplaatsen vergroot worden tot 1000.