J.H. Donnerschool leert verantwoordelijkheid aan met Levo stoel

Bij Eromesmarko zijn we trots op onze Levo stoel, omdat dit model de flexibele indeling van lokalen ondersteunt en een goede ergonomische zit voor ieder kind mogelijk maakt. Daarbij vinden wij het een pluspunt dat iedere leerling gebruik kan maken van alle aanwezige stoelen. Maar op bezoek bij de J.H. Donnerschool kwamen we er tot onze verrassing achter dat het tegenovergestelde ook tot de mogelijkheden behoort!

De J.H. Donnerschool is er voor leerlingen van 4 tot 20 jaar die door speciale sociaal-emotionele en/of onderwijsbehoeften in het regulier onderwijs niet tot hun recht komen. Door extra stabiliteit en ondersteuning te bieden zorgt deze school voor een omgeving en aanpak waarin deze leerlingen toch hun volledige potentieel kunnen bereiken. Eromesmarko heeft de J.H. Donnerschool met veel plezier ondersteund bij de herinrichting van de locatie in het Gelderse dorp De Glind. Hierbij is er een belangrijke rol weggelegd voor onze nieuwste leerlingstoel ‘Levo’. Na afloop van het inrichtingsproces spraken we hierover met twee leerkrachten die zelf ook bij het proces betrokken zijn geweest: juf Daphne van groep 5 en meester Jaco van groep 7.

Betrokkenheid

Beide leraren geven aan dat zij het gevoel hebben dat Eromesmarko het team nauw heeft betrokken bij het inrichtingsproces, door eerst op locatie te komen kijken en voorbeelden te tonen van de mogelijkheden. Vervolgens is er een werkgroep op bezoek geweest bij Eromesmarko om alles in het echt te kunnen zien. Hier maakte Jaco deel van uit: “We zijn daar erg gastvrij ontvangen en hebben alle mogelijkheden besproken. Zo hebben we als team besloten wat we graag in het ontwerp terug wilden zien. Dan is het nogal een proces om alle meningen mee te nemen, maar ik heb begrepen dat wij als school behoorlijk gemakkelijk tot een beslissing zijn kunnen komen!”

Visie

De J.H. Donnerschool hanteert dezelfde leerroutes als in het regulier onderwijs en ook de toetsen zijn vergelijkbaar. Het verschil zit in de extra aandacht die wordt geschonken aan de behoeftes van ieder individueel kind. Hierbij haalt Jaco de kernwaardes van de school aan: stabiliteit, betrouwbaar en toekomstgericht. Er was behoefte aan een interieur dat minstens zo flexibel is, vertelt Daphne: “Heel lang heeft ieder lokaal dezelfde opstelling gehad en zag alles er hetzelfde uit. Nu is ieder lokaal een beetje anders. Ik vind dat heel fijn omdat alle leerlingen verschillend zijn en ik door het flexibele interieur iedere leerling een plekje kan geven dat aansluit op diens specifieke wensen.”

Keuze voor de Levo

Bij deze visie van flexibiliteit en maatwerk sluit de Levo goed aan, vindt Daphne. “We hadden met het oude meubilair soms dat kinderen te hoog of te laag zaten en dan moest je uit een ander lokaal een andere stoel toveren. Nu kan je met één handomdraai bijvoorbeeld het zitvlak naar voor of achter zetten zodat ze weer goed zitten.”

Daarnaast zet de J.H. Donnerschool de Levo nog op een andere manier in: “Alle leerlingen krijgen een eigen stoel met hun naam erop gestickerd, waar ze hun hele schoolloopbaan mee moeten doen”, legt Daphne uit. Jaco vult aan: “Dat vonden wij ook het mooie: door deze koppeling van leerling met stoel leer je de kinderen eigen verantwoordelijkheid en dat ze zuinig moeten zijn op hun spullen.”

Doorslaggevend in de keuze voor de Levo bleken het bezoek aan Eromesmarko waarbij alle mogelijkheden werden getoond en toegelicht en de proefplaatsing waarbij iedereen het zelf kon ervaren. Hierbij werd voornamelijk het feit dat de stoel door de gehele schoolloopbaan inzetbaar was en de mooie vormgeving als positief ervaren, geeft Jaco aan.

“Doordat de kinderen hun hele schooltijd een eigen stoel hebben, leren ze over hun eigen verantwoordelijkheid”

 

De Levo in de praktijk

“Eerst vonden we het nogal spannend hoe de leerlingen met de verstelbare plankjes om zouden gaan. Gelijk op dag één kregen ze het zwaar te verduren maar ze bleken verrassend hufterproof want ze zijn allemaal heel gebleven!”, beschrijft Jaco de eerste ervaringen met de Levo. Een ander praktisch aspect werd ook al snel duidelijk: “Wegens ruimtegebrek hebben we een grote opslag met tafels en stoelen. Als er een nieuwe leerling kwam moest de conciërge dat hele hok leeghalen om de juiste maat te vinden. Nu pak je de eerste stoel en ben je klaar.”

Ook de combinatie van de stoel met de Flexi 90 driehoektafel, die een flexibelere lokaalindeling  mogelijk maakt en gemakkelijk verrijdbaar is zonder te gaan schuiven, bevalt goed. “Het geeft veel rust”, zegt Daphne over de visuele uitstraling. “Ondanks dat de opstelling van ieder lokaal anders is, heeft alles dezelfde uitstraling omdat overal hetzelfde meubilair staat. ” Jaco vult nog aan dat hij graag gebruik maakt van de verschillende opstellingen die gemakkelijk gemaakt kunnen worden, zodat kinderen bijvoorbeeld in groepjes tegenover elkaar kunnen zitten bij het knutselen. Hun eigen stoel slepen ze dan zelf mee door de klas.

Facilitair werkt het ook erg prettig met de Levo, vertelt Daphne: “We begonnen allemaal met 12 stoelen in de klas, maar toen ik er een extra leerling bij kreeg kon ik gemakkelijk een stoel halen uit een klas waar deze niet nodig was. Dat werkt ideaal.”

En wat vinden de leerlingen? Daphne vertelt: “In het begin moesten ze een beetje wennen aan het uiterlijk, maar ze gaven wel gelijk aan dat ze hem goed vonden zitten.” “Verder gingen ze gelijk alles uitproberen, bijvoorbeeld door tegen het voetenplankje te stampen. Vervolgens is er spelenderwijs uitgelegd hoe het stelsysteem werkt. Er is een specialist langsgekomen om samen met de kinderen te kijken naar de beste zitpositie en hoe ze het zelf kunnen verstellen. Dat was binnen een kwartier geregeld en toen zaten ze goed. Het is ook leuk dat we de kinderen er zo bij hebben kunnen betrekken”, vult Jaco aan.

In conclusie

Beiden zouden ze de Levo zeker aanraden aan anderen. Daphne: “Als je nieuw meubilair gaat uitzoeken, denk ik dat het heel fijn is dat je een stoel hebt die met alle leeftijden mee kan groeien.” Natuurlijk is iedere situatie anders, geeft Jaco aan. “Wij hebben de luxe dat we grote lokalen hebben en kleine klasgroottes. Daardoor kunnen we gemakkelijk spelen met de tafelindeling en zo optimaal gebruik maken van de flexibele mogelijkheden van het interieur.”

Wat betreft de Levo zijn ze erg te spreken over het gebruiksgemak en uiterlijk. Ten slotte komen ze bovendien terug bij de stevigheid van de stoel: “We hebben, ondanks onze angst toen de leerlingen de voetenplankjes hardhandig  uittestten, ervaren dat de stoelen echt hufterproof zijn. En mocht er toch een kapot gaan, dan hoeft alleen het plankje vervangen te worden en hoeft niet de hele stoel in reparatie!”

Vragen? Vraag het onze experts
a fair furniture company