Aanmeldpagina POdium
Thema: Ruimte creëren voor schoolplezier
Op 5 november a.s. faciliteert Eromesmarko de POdium dag in de inspiratiecampus in Wijchen. POdium is het nieuwe kennisplatform waarin wetenschap, (huisvesting)partners en onderwijsspecialisten ideeën en kennis delen over het primair onderwijs.
Bijeenkomst: Primair Onderwijs
Datum: Dinsdag 5 november
Tijdstip: 10.00 uur tot 15.30 uur
Locatie: Eromesmarko Inspiratiecampus in Wijchen
Na aanmelding ontvang je in september het definitieve programma en info over de deelsessies waaruit je kunt kiezen.
Meld je aan:
Inhoudelijke informatie sessies:
Ellen Mulder-Emonds
Welbevinden verdient ruimte zodat alle kinderen met glans zichzelf kunnen zijn.
Welbevinden en betrokkenheid vertellen ons iets dat van het grootste belang is, namelijk hoe het staat met ontwikkelproces ín de leerling. Hoe ervaart de leerling school, leren en samenzijn? Een hoog welbevinden geeft aan dat de sociaal-emotionele ontwikkeling optimaal verloopt, dat de leerling er in samenhang met de leef- en leeromgeving in slaagt om aan zijn/haar basisbehoeften te voldoen (de behoefte aan warmte, veiligheid en duidelijkheid, iemand zijn in de ogen van anderen en erbij horen, zich competent voelen, het leven als zinvol beleven…).
Welbevinden is een toestand waarin kinderen zich bevinden wanneer ze zich op en top voelen. Op dat moment genieten ze volop. Ze stellen zich open en ontvankelijk op voor wat op hen afkomt, ze zijn spontaan en durven zichzelf te zijn en ze stralen vitaliteit uit en tegelijk ontspanning en innerlijke rust. Welbevinden komt makkelijker voor als een diepere voorwaarde is vervuld: goed in je vel zitten (zelfvertrouwen, een positief zelfbeeld, in voeling zijn met jezelf, weerbaarheid, veerkracht). Welbevinden is met al die kenmerken samen de conditie bij uitstek om een gezonde emotionele ontwikkeling te versterken en te waarborgen.
In de klas kun je bijdragen aan een hoog (hoger) welbevinden, met het besef dat we natuurlijk niet beschikken over het geluk van de ander. Op welke manier je het welbevinden van kinderen kunt stimuleren, daarover gaat deze sessie. We staan stil bij de kracht van rust, sfeer en vertraging in het werken met kinderen. Hoe doe je dat en hoe kun je welbevinden als conditie in kaart brengen?
Jeelo
Schoolbreed schoolplezier met Jeelo
Onze leerlingen zeggen vaak: ‘Wij gaan Jeelo-en!’. Daarmee bedoelen ze leren op de Jeelo-manier: samen werken aan een projectresultaat waarvoor je kennis en verschillende competenties nodig hebt. Zo komen de talenten van ieder kind tot hun recht, niet alleen op school maar ook buiten in hun omgeving.
Jeelo-leerlingen werken schoolbreed van groep 1 t/m 8 aan maatschappelijk relevante projecten. Zes weken lang staat de hele school in het teken van dat project. De projecten vormen de kapstok voor al het leren en voor veel plezier in de school.
Wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, burgerschap, verkeer en EHBO, techniek digitale geletterdheid en ook taal en rekenen kun je in samenhang aanbieden. Wat je allemaal integreert en wat niet, bepaal je zelf. Door samenhang in de leerstof aan te brengen, zien de kinderen de verbanden tussen wat ze op school leren en de wereld om hen heen. Dat is pas echt betekenisvol leren! De leerlingen nemen met Jeelo steeds meer regie in eigen hand.
Wil je hier meer over weten? Een bevlogen ervaringsdeskundige vertelt graag hoe een Jeelo-project er bij haar op school uitziet, laat zien hoe taal daarin een belangrijke plek heeft en hoe Jeelo daardoor bijdraagt aan het plezier in leren op school!
Claire Boonstra en Karin van Zutphen
Hoe kunnen we het plezier in onderwijs – voor de kinderen, leraren en de samenleving – vergroten?
Soms lijkt het plezier in onderwijs ver te zoeken. Met schreeuwende krantenkoppen over misstanden, de hoge werkdruk, de vele uitvallers en de lage motivatie lijkt er veel niet in orde. Terwijl onderwijs de plek is waar de toekomst wordt gemaakt. Waar levens worden gevormd, en ook de samenleving van de toekomst wordt gevormd. Dan kunnen we er maar beter voor zorgen dat dit een plezierige samenleving wordt, gecreëerd door mensen die plezier in het leven hebben. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze zaadjes al op school worden geplant? Hoe kunnen leraren plezier hebben in hun vak en kinderen met plezier naar school gaan?
Het is goed om allereerst te ontwarren welke dynamieken leiden tot minder plezier. Zo helpt het natuurlijk niet om alles en iedereen in het onderwijs ‘stukjes te breken’: we breken het onderwijs op in aparte vakken, aparte jaarlagen, aparte klaslokalen, aparte niveaus. We breken kinderen op in ‘normale’ en ‘afwijkende’ kinderen; in ‘hoger’ en ‘lager’, in ‘theoretisch’ en ‘praktisch’, in ‘goed’ en ‘fout’, in ‘binnen’ en ‘buiten’ de school. Terwijl in de realiteit alles met elkaar samenhangt en het ook veel logischer is (en veel meer plezier geeft) als ook alles met elkaar samenwerkt!
In de workshop legt het team van Operation Education de vinger op de zere plek waar het gaat om plezier-ontnemende dynamieken en gewoontes, waar deze vandaan komen en wat nou daadwerkelijk moet of niet. Want soms moet iets vanwege de wet (en moeten we dus samen zien deze te veranderen als het niet bijdraagt), maar vaak blijkt ook de wet veel meer vrijheid te bieden dan we vaak denken; daar zit dus al enorm veel ruimte voor meer plezier!
Meester Jesper
Voor- en nadelen van gebruik van social media in het onderwijs.
Van 0 naar maar dan 1 miljoen volgers! Jesper Hesseling, ofwel Meester Jesper, is basisschoolmeester, YouTuber, leraar en content creator. Hij werd bekend bij het grote publiek door zijn uitlegfilmpjes op Instagram en TikTok. Hij begon tijdens de lockdown met het maken van filmpjes om kinderen te helpen met hun schoolwerk. Inmiddels is hij uitgegroeid tot een bekende creator, en deelt hij online content over zijn werk als leerkracht en zijn leven als vader.
In zijn workshop neemt hij je mee in zijn weg hier naartoe en wat er allemaal bij komt kijken. Hoe is het om influencer én leerkracht te zijn? Wat heeft het voor een invloed op zijn klas, de leerlingen, collega’s, ouders en privéleven? Hoe gaat hij om met haatreacties, kritiek, privacy? Wat zijn de voor- en nadelen van social media en hoe kan je hier als leerkracht rekening mee houden?
Tijdens zijn interactieve workshop beantwoordt hij al deze vragen en is er een Q&A.
De Rolf groep
Een rijke speelleeromgeving
Jonge kinderen leren door te ontdekken, te oefenen en te imiteren. Spel is het startpunt van leren en cruciaal voor hun brede ontwikkeling. Door middel van spel krijgen kinderen grip op de wereld om hen heen. In hun spel gebruiken ze allerlei vaardigheden, en alle ontwikkelingsgebieden komen samen. Spel en spelen zijn van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Niet alleen op cognitief vlak, maar ook voor hun welzijn en sociaal-emotionele groei verloopt dit het beste via de natuurlijke weg van spel en spelen. Een goed ingerichte en rijke speelleeromgeving is dan ook van groot belang. Door de verschillende hoeken inhoudelijk met elkaar te verbinden, creëer je een betekenisvolle speelleeromgeving. Kinderen kunnen zo ‘hoek-doorbroken’ spelen, waarbij activiteiten op een natuurlijke manier met elkaar verbonden raken. Dit biedt diverse speel- en ontdekkingsmogelijkheden en sluit aan bij de holistische manier waarop jonge kinderen zich ontwikkelen.
De kracht van een speelleeromgeving zit in de keuzes die jij maakt en de rol die je speelt. Denk niet alleen aan de inrichting van de hoeken, maar ook aan de doelen die je wilt bereiken en de passende activiteiten die je aanbiedt. Als observator, bemiddelaar en speelmaatje speel je een essentiële rol!
Tijdens deze workshop inspireren we je graag om dit in de praktijk te brengen!
Peter Luijten en André de Hamer
Verankering van ‘Leren voor duurzame ontwikkeling’ in koersplannen en in onderwijspraktijk.
Van jongs af aan komen kinderen in aanraking met wat zich in de wereld – soms dichtbij en verder af – voordoet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan armoede, polarisatie of klimaatverandering. Uit onderzoeken blijkt dat veel leerkrachten en schoolleiders hieraan méér aandacht willen besteden dan dat ze nu doen. Daarbij komen vragen naar boven zoals:
Hoe kunnen we hier vanuit een hoopgevende pedagogiek invulling aan geven?
Hoe zorgen we dat kinderen, zo klein als ze zijn, ideeën kunnen ontwikkelen en initiatieven kunnen ontplooien die bijdragen aan een meer sociale en duurzame wereld, om te beginnen in de eigen leefomgeving?
Hoe kunnen we leren voor duurzame ontwikkeling integreren in ons onderwijs(beleid), zonder te stapelen?
Hierover gaan we met elkaar uitwisselen, olv André de Hamer (Duurzame PABO) en Peter Luijten (Coöperatie Leren voor Morgen). Zij reiken voorbeelden aan van basisscholen en pabo’s uit heel Nederland.