Albeda Rotterdam The Hague Airport College en Albeda Facilitair & Veiligheidscollege
Unieke locatie voor unieke studierichtingen
Unieke opleidingen horen natuurlijk thuis op een locatie die net zo uniek en aan de sector verbonden is. Met de nieuwe locatie aan de Lutonbaan heeft Albeda die zeker! Omdat deze locatie gevestigd is óp Rotterdam The Hague Airport, kunnen de studenten een ideale combinatie maken tussen het leren tussen de muren van het gebouw en in de praktijk op de luchthaven zelf. Overigens biedt Albeda op deze locatie niet alleen luchtvaartopleidingen aan, legt onderwijsleider, van beide opleidingen, Samira Abid uit: “We hebben hier het Albeda Rotterdam The Hague Airport College waar de opleiding voor luchtvaartdienstverlening onder valt. Maar het Albeda Facilitair & Veiligheidscollege zit hier ook gevestigd; daaronder vallen de opleidingen Detentie Inrichtingsbeveiliger/Complexbeveiliger, Luchthavenbeveiliger en Hospitality Manager. Al die opleidingen komen terug in dit gebouw.”
We vinden op deze locatie naast reguliere lokalen een grote centrale hal en ruimtes voor virtueel lesgeven, maar ook speciale oplossingen zoals een ruimte in de romp van een vliegtuig. Bovendien was er veel aandacht voor duurzaamheid op deze locatie, die Eromesmarko met veel plezier heeft mogen voorzien van optimaal aansluitend meubilair. Dit project is gerealiseerd in samenwerking met projectarchitect Mark Mes, van SYNRG Architects.
Themaspecifieke details
Van wandvisual tot cockpit
Het creëren van een contextrijke omgeving was van groot belang voor Albeda. Abid: “Als je binnenkomt is het eigenlijk alsof je een luchthaven binnenkomt. Dit komt bijvoorbeeld terug in de wegbewijzering, waarbij we mochten afwijken van de Albeda-standaard zodat deze hetzelfde is als op een luchthaven. Verder is het gebouw verdeeld in verschillende ruimtes, bijvoorbeeld het bedrijfsrestaurant. Hier komen thema’s terug als Business class, Transfer en Panoramadek. Deze hebben we met verschillende kleuren aangegeven, wat het geheel ook heel speels maakt.” De ruimtes zijn interactief te gebruiken, bijvoorbeeld voor het geven van presentaties en voor het facilitaire deel is er een ruimte waar gebruik wordt gemaakt van robotica. Ook deze moderne, fris ogende ruimtes stralen 100% ‘Airport’ uit.
Het meest opvallend zijn de mock-ups; delen van vliegtuigen en terminals waarmee procedures in een echte setting geoefend kunnen worden. Natuurlijk zijn veel vliegtuigdelen gevuld met hetzelfde meubilair als in hun vliegende broers, maar er is ook een romp waar in een bijzondere setting overlegd of (samen)gewerkt kan worden. Ook de vele wanddecoraties en accessoires zoals het vertrektijdenbord dat veel aan de opleiding gerelateerde informatie kan tonen geven de locatie een authentiek luchthavengevoel. Dit wordt alleen maar versterkt door het uitzicht op de opstijgende en landende vliegtuigen!
Samenkomen, ontmoeten, inspireren en leren
Ontstaan en toekomst
De realisatie van deze locatie is begonnen met een gedeelde visie van Albeda en Rotterdam The Hague Airport. Abid: “Wij wilden gezamenlijk een gebouw neerzetten dat de samenwerking met de luchthaven perfect belichaamt, waarbij studenten niet alleen op de onderwijslocatie leskrijgen, maar ook gemakkelijk op de luchthaven praktijklessen kunnen volgen. Maar het gebouw is vooral ontstaan vanuit het idee om hier een hub te creëren waarin het bedrijfsleven onderwijs kan komen verzorgen en de studenten vanuit innovatie en inspiratie onderwijs volgen.” Dit leidt tot het achterliggende concept van de hub: samenkomen om te ontmoeten, te inspireren en te leren.
De toekomstmogelijkheden van het pand reiken verder dan de opleidingen die er nu gevestigd zijn. Abid: “Je zou hier bijvoorbeeld een stukje horeca terug kunnen laten komen. Bovendien wordt er veel geïnvesteerd in de uitbreiding van de luchthaven. Wij doen mee aan een participatietraject om hier ook aan bij te dragen. Als dat leidt tot meer gebouwen en bedrijven, kunnen wij onze onderwijzende rol hier natuurlijk ook weer verder uitbreiden.”
Onder meer met KLM, TUI en Transavia
Verbinding met bedrijfsleven
Op de hub wordt er overal waar mogelijk de samenwerking met verschillende organisaties uit het werkveld opgezocht, legt hoofdconciërge Gerard Wibier uit: “Bedrijven als KLM, TUI en Transavia zijn echt onze partners en hebben hier bijvoorbeeld ‘eigen’ ruimtes.” Een goed voorbeeld van een verregaande samenwerking is die met KLM: “Een aantal keer per jaar wordt er een gezamenlijke training gegeven ter voorbereiding op de stages. Dat gebeurt in de KLM-ruimte, waarnaast ook een praktijkruimte is voor onder meer het leren inchecken.” Ook zijn er geïntegreerde VR-modules van KLM geplaatst, waarmee studenten virtueel kunnen oefenen met praktijksituaties zoals het koppelen van een vliegtuig.
Bovendien is het gebouw ingericht om bedrijven na sluitingstijd eigen trainingen en dergelijke te kunnen laten organiseren. Hiervoor is er een speciale ruimte voor evenementen ontworpen: de hangar. Deze heeft een eigen ingang en is geheel te separeren van de rest van het gebouw zodat partnerbedrijven hier buiten de les- en werktijden van Albeda vrij toegang toe kunnen krijgen. De voorzitter van het college van bestuur van Albeda, Ron Kooren, vat het op de website van Albeda bondig samen: “Hier vindt onderwijs plaats in totale integratie met het bedrijfsleven en de omgeving. Het onderwijs wordt samen ontwikkeld en vormgegeven, in een pand dat inspireert en uitnodigt om te leren. Dát is de toekomst van het onderwijs”.
Blauw, geel en groen
Inrichting en kleurstelling
De inrichting is tot stand gekomen op basis van een ‘droomsessie’, waarbij de docenten samen met een vertegenwoordiging vanuit het bedrijfsleven hebben gebrainstormd over de gewenste uitstraling. Dit leidde tot een eerste schets die Albeda vervolgens samen met het onderwijs verder hebben ingevuld. Veel van de gebruikte kleuren zijn overeenkomstig met het standaardpalet van Albeda en de kleuren van de luchthaven, maar er was zeker ook ruimte voor eigen inbreng. Zo is er gekozen voor stoere grijze wand- en coupébanken om individueel aan te kunnen werken, die de ruimte een industriële look geven.
Elke verdieping heeft een eigen themakleur gekregen, met een achterliggende gedachte achter elke kleur. Abid: “Op de eerste verdieping zit de TUI-ruimte, dus op het leerplein daarnaast hebben we gekozen voor blauwe Finn-stoelen die aansluiten op hun huiskleur. Op de tweede verdieping hebben we deze stoelen uitgevoerd in het geel omdat daar een raam zit met uitzicht op een gebouw en we daar dus een licht kleurenpalet wilden creëren. Het gekozen geel gaat ook prima samen met het KLM-blauw. Op de bovenste verdieping zijn we gegaan voor groen dat aansluit op Transavia. Zelf vind ik dat erg geslaagd omdat het mooi overloopt in het uitzicht op de weilanden.”
Bovendien is er praktisch gekeken naar sterke, gemakkelijk te reinigen materialen die bestand zijn tegen het intensieve gebruik in de onderwijsomgeving. En met succes: “Alles is goed te onderhouden; we zitten hier nu een jaar en alles ziet er nog heel netjes uit!”
Variatie en vitaliteit
Gevarieerde leervormen
Qua ruimtes is een combinatie gemaakt tussen traditionelere klaslokalen en moderne, praktijkgerichte ruimtes zoals de centrale ‘vertrekhal’, ruimtes voor tests in een virtuele omgeving en op elke verdieping een leerplein. Abid: “Het leerplein is een ruimte voor studenten die extra uitleg nodig hebben. Zij kunnen zich inschrijven om hier, samen met studenten uit alle klassen, de benodigde extra aandacht te krijgen. Deze ruimte is zeer flexibel ingericht zodat de docent ruimte heeft om 1-op-1 instructie te geven, op de tribune een korte instructie te geven of zelfstandig te laten werken. Deze ruimtes zijn dus niet vast ingedeeld, zodat ze kunnen meebewegen met ons onderwijs.”
Eromesmarko heeft deze verscheidenheid laten terugkomen in een meubelvariatie die al deze concepten en werkvormen ondersteunt, van loungehoek tot lokaalindeling met traditionele studentensets. Daarmee is in iedere ruimte een andere sfeer gecreëerd. Ook biedt de inrichting ruimte aan hoog zitten, laag zitten of staan, wat bijdraagt aan de vitaliteit van de gebruikers. Het gebouw is ook geheel toegerust op hybride onderwijs, wat natuurlijk goed van pas kwam tijdens corona maar ook in de toekomst een belangrijke rol zal blijven spelen volgens Wibier: “We hebben een eigen green room waar studenten zich aan de hand van filmpjes zich kunnen voorbereiden op de les, zodat er tijdens de lessen meer op de praktijk gefocust kan worden. Veel van dit soort onderwijsvormen zijn de afgelopen jaren ingezet zodat onze studenten veel online lessen vanuit huis konden volgen en alleen de praktijklessen op locatie kwamen volgen. Dat soort mogelijkheden hebben we gehouden en wij verwachten dat dit ook wel blijvend onderdeel zal uitmaken van ons onderwijs. Zo maken we ons onderwijs toegankelijker omdat studenten minder vaak fysiek hiernaartoe hoeven te komen.”
Circulaire materialen en producten
Duurzaamheid
In elke facet was er veel aandacht voor duurzaamheid. Zo wordt het gebouw bijvoorbeeld vanuit de zonnepanelen en warmtepomp van de luchthaven voorzien van energie; met aangeleverd warm en koud water wordt de Albeda-locatie verwarmd en gekoeld. Ook is er met de aannemer van het gebouw gekozen voor de inzet van duurzame en recyclebare materialen.
Ons meubilair sluit daar prima op aan en dit valt direct bij binnenkomst al op. In de entree staat de circulaire No Waste als ontvangsttafel met bijzondere gerevitaliseerde stoelen met een kuip van PET-vilt, dat is gewonnen uit oud zwerfplastic. Ook in de rest van Albeda Rotterdam The Hague College hebben we producten ingezet met een zo hoog mogelijke duurzaamheids- of circulaire waarde, zoals veel Finn-stoelen met ruggen en zittingen van PP-regeneraat. Dit is geheel circulair polypropyleen dat is teruggewonnen uit oud kunststof en ook na de inzet bij Albeda weer opnieuw hergebruikt kan worden.