Ruime leertuinen met een grote meubelvariatie
Speels, open en transparant
Het prachtige, transparante, open schoolgebouw van Kindcentrum De Steiger is sinds kort het nieuwe thuis van basisschool De Steiger, een kinderdagverblijf met BSO en een gymzaal. Eén gebouw, 2 verdiepingen en 4 units waar 330 kinderen van 0 tot 12 jaar in één doorgaande leerlijn aan hun toekomst werken. Aan ons de uitdagende opdracht om voor deze bijzondere school de inrichting te realiseren die dit unitonderwijs ondersteunt. Het resultaat: open leertuinen met een speels, open karakter door een breed scala werk- en speelplekken.
“De leerlingen komen met plezier naar school; een mooier compliment kun je niet krijgen!”
Uitgebreid advies op maat
“Bij unitonderwijs kun je niet werken vanuit een vast inrichtingsconcept met leerlingsetjes”, aldus inrichtingsadviseur Lenne van den Burg. “Dit vroeg echt om een passend inrichtingsadvies en leidde tot een uitgebreid traject met mensen van De Steiger. Interieurontwerper Maud Veltmaat en ik hebben intensief contact gehad met zowel de architect als de medewerkers van De Steiger, die ook referentiescholen en de Eromesmarko-inspiratiecampus in Wijchen hebben bezocht. Het hele traject nam uiteindelijk meer dan een jaar in beslag, maar wel met een fantastisch resultaat. Er staat nu een prachtig gebouw met dito inrichting; daar worden ook wij heel blij van.”
De ideale school gevonden
Veel belangrijker is natuurlijk dat de gebruikers van KC De Steiger zelf blij zijn met hun nieuwe locatie en dat is gelukkig het geval. Directeur Ronald Audenaerd geeft aan: “Het onderwijs is de afgelopen 30 jaar behoorlijk veranderd. Daarom heeft Elevantio (de onderwijsorganisatie waar De Steiger onder valt) niet gekozen voor een traditioneel onderwijsgebouw, maar voor unitonderwijs. Dit beteugelt de bewegingsdrang van de kinderen niet en geeft hen meer autonomie in hun leerproces. Dat vraagt wel het nodige voor de werkprocessen en het gebouw, die goed bij het concept moeten aansluiten. Gelukkig zijn we hier heel goed in begeleid, eerst door Unitonderwijs Nederland en daarna door VG Architecten en Eromesmarko. Samen hebben we gezocht naar de ideale school en die hebben we gevonden.”
Effectieve onrust
In de nieuwe situatie krijgen de kinderen les in 4 units van 2 leerjaren, met elk 3 stamgroepen. Na de dagelijkse instructie in de niveaugroepen gaan ze in de open leertuinen aan de slag. “De kinderen mogen daarbij tot op zekere hoogte rondscharrelen door het gebouw”, verduidelijkt Ronald. “Echt stil is het daarom zelden in De Steiger, maar dat is geen probleem. ‘Effectieve onrust’, noem ik dat.” Elke unit heeft dezelfde opzet, met als basis een grote stamtafel waaraan iedereen, zowel kinderen als medewerkers, kan werken. Daaromheen hebben we verschillende werkplekken gecreëerd, van instructieruimtes tot stilteplekjes en van zit-/stameubilair tot toffe loungeplekken. Zo kan iedereen door de dag heen de plek kiezen die het best bij de werkzaamheden van dat moment past.
Parkpaviljoen met leerbalkons
Duurzaamheid en verbinding met de natuurlijke omgeving waren belangrijke uitgangspunten bij de inrichting van De Steiger. Ronald: “Onze school wordt ook wel omschreven als een paviljoen in een park. Die ligging benutten we optimaal met een goede verbinding tussen binnen en buiten. Er zijn twee grote leerbalkons en een tribunetrap aan de zijgevel gerealiseerd en alle lokalen die grenzen aan het park staan in verbinding met buiten. Zo kan er zowel binnen als buiten les worden gegeven.” In de inrichting komt de natuurlijke uitstraling terug in de vele houttoepassingen, het kleurenpalet met natuurlijke groen- en blauwtinten en veel beplanting. Dit versterkt de binnen-buitenverbinding en leidt bovendien tot een robuust, onderhoudsarm interieur met een lange levensduur, dat daardoor ook duurzaam verantwoord is.
Een snelle transitie
En, hoe bevalt de nieuwe inrichting in de praktijk? Ronald: “Voor sommige kinderen en medewerkers is de nieuwe manier van werken nog even wennen, maar een onderwijstransitie duurt normaal gesproken dan ook 4 jaar. Hier, in dit nieuwe schoolgebouw, hopen we dat proces sneller te doorlopen. Ons voordeel is dat we echt bij nul begonnen. We konden het gebouw en de inrichting dus geheel op het nieuwe concept aansluiten. Dat maakt het transitieproces een stuk makkelijker.” En de eerste signalen zijn al erg hoopvol: “We horen van veel ouders dat de kinderen met plezier naar school komen. Een mooier compliment kunnen we niet krijgen!”