Veiligheid en ondersteuning
Flexibiliteit haalt het beste uit alle leerlingen
Het Staring College, onderdeel van Stichting Portuur, biedt leerlingen in Lochem en omgeving een veilige en eigentijdse middelbare school die ze uitdaagt om het beste uit zichzelf te halen. Eromesmarko mocht helpen met de realisatie van de nieuwe mediatheek/studiecentrum. Hier worden naast boeken ook digitale hulpmiddelen voor leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie uitgeleend én deze ruimte dient om zelfstandig of in groepsverband aan opdrachten te werken. De opstelling van de kasten is zo gekozen dat ze functioneren als room divider. Daardoor bieden ze ruimte voor het gebruik van de ruimte als groeps- of concentratiewerkplek.
Aanpak
Op locatie hebben we alle plannen, ambities en wensen besproken met adviseur huisvesting Wendy Colenbrander, de mediathecaris, facilitair coördinator en een aantal taaldocenten. Doordat zij vooraf ook input bij de leerlingen hadden opgehaald, is er ook optimaal rekening gehouden met de gebruikerswensen. Dit alles heeft geleid tot een programma van eisen dat we gezamenlijk uitgewerkt en definitief gemaakt hebben. Onze interieurarchitect Johan van Helden heeft op basis hiervan een passend inrichtingsvoorstel gerealiseerd. Tijdens een bezoek van de werkgroep in onze inspiratiecampus in Wijchen is dit aan hen gepresenteerd en na slechts één feedbackronde resulteerde dit in het definitieve ontwerp. Zo is het gehele adviestraject een gezamenlijk proces geweest en het resultaat mag er zijn.
De ontwerper aan het woord
Bij het uitwerken van het inrichtingsplan heeft Johan veel aandacht besteed aan het lijnenspel van het gebouw, de manier van gebruik, de diverse typen werkplek en de routing. “Leidend was om voor de leerlingen een variatie aan werkplekken te realiseren die past bij hun behoefte”, licht hij toe. “Kom je bijvoorbeeld om samen met je groep aan een opdracht te werken, heb je een plek nodig om je geconcentreerd in alle rust in een onderwerp te verdiepen of loop je tussendoor even binnen om ontspanning te zoeken door wat te lezen?”
“Alleen door goed te luisteren naar wat er leeft op een school en naar wat hun doel is, kan een ontwerp gemaakt worden dat ruimte geeft aan de ontwikkeling van het onderwijs. Bij het ruimte geven aan onderwijsontwikkeling zijn zowel het functionele als het esthetische aspect belangrijk om het beoogde doel te behalen.” En hoe verliep dat proces deze keer? “Met Staring College was het een prettig proces om te werken aan het gezamenlijke doel. Het samen en in alle openheid aan het ontwerp werken is zichtbaar geworden in het eindresultaat en dat krijg je terug als positieve ervaring van de gebruikers.”